Hoe werkt het?

De kortebaan is een spectaculair onderdeel van de drafsport. De paarden met pikeurs op de sulky`s razen met bijna 60 kilometer per uur door de Nederlandse straten. Leuk om te zien maar het is veel leuker kijken wanneer u weet hoe de sport en het wedden op paarden werkt.

 

De kortebaan is een afvalrace. De maximaal 28 paarden lopen één tegen één en degene die als eerste twee ritten wint, gaat door naar de volgende ronde (omloop). Direct na elke confrontatie
 wordt er op de baan geloot voor het nummer in de volgende omloop. Bij een oneven aantal
 deelnemers wordt er één paard vrijgeloot. Deze plaatst zich automatisch voor de volgende omloop
 en krijgt daarin het eerst beschikbare even nummer. Bij 28 paarden, blijven er in de tweede omloop veertien paarden over. Van de verliezers in de tweede omloop wordt er één paard bij geloot naar de derde omloop. Dit paard krijgt daarin automatisch nummer twee, tenzij het dan dezelfde tegenstander treft als in de tweede omloop. In dat geval ruilt dit paard van startpositie met het paard dat nummer vier heeft gekregen. Vanuit de derde omloop gaan de vier winnaars door naar de vierde omloop. Vervolgens volgt een halve finale, troostfinale en finale.

Om en om rijden de deelnemers  de ritten van de finale en de troostfinale. Voor de hoogst geklasseerde deelnemers worden ere- en
 geldprijzen beschikbaar gesteld. De hoogte van de geldprijzen variëren, maar zijn vooraf vastgesteld
 door de organisatie.



 
Het spel van de weddenschappen

Wedden op de kortebaan doet u bij de totalisatorwagen die op een opvallende plek is neergezet. U vertelt aan de medewerker aan het loket wat en hoe u wilt spelen en u kunt aan het einde van de middag het eventuele gewonnen bedrag ophalen. Het gewonnen bedrag hangt af van uw inzet, de totale inzet en het aantal mensen dat dezelfde voorspelling heeft gedaan. Des te minder mensen dezelfde weddenschap hebben afgesloten als u, des te hoger de uitbetaling per ingelegde euro. U heeft diverse wedmogelijkheden. Let daarbij op dat de paarden voor de totalisator altijd het nummer van de eerste omloop behouden.